Nieuws

In Duitsland en Vlaanderen

Participeren in Hanzestedencampagne

In Duitsland en Vlaanderen

In 2019 gaat Hanzesteden Marketing net als in 2018 aan de slag om de Duitse en Vlaamse toeristen te verleiden om naar de Hanzesteden te komen. Deze plannen hebben we in oktober gepresenteerd aan een aantal ondernemers, marketingorganisaties en gemeenten. Het marketingcommunicatieplan 2019 vindt u hier.Wilt u actief participeren bijvoorbeeld door het afnemen van een advertorial of online nieuwsbericht? De opties vindt u hier. De ruimte is beperkt dus wacht u niet te lang!Neem contact op met Elizabeth Stoit voor meer informatie.
Lees verder

26 februari

UITNODIGING: Toerisme- & Vrijetijdscongres

26 februari

Gastvrij Overijssel nodigt u van harte uit voor de vierde editie van het Toerisme- en Vrijetijdscongres Overijssel! Het aantal toeristen neemt in de komende jaren gestaag toe. Dat biedt kansen. Wat betekent dat voor Overijssel? Welke trends & ontwikkelingen kunnen we de komende jaren verwachten? Welke plannen heeft de provincie met onze sector? En hoe blijven we als sector daadwerkelijk gastvrij? Laat u inspireren op hèt vrijetijdscongres van Overijssel!Om 14.00 begint het programma met aantrekkelijke sprekers:-Opening door dagvoorzitter Emmely Lefèvre-Cees Slager, ondernemer en landelijk voorzitter RECRON deelt zijn visie op het vrijetijdslandschap: De keuze tussen authenticiteit of infantilisme-Stefan Hartman, directeur European Tourism Futures Institute over 'Veerkracht': Hoe ga je om met trends & ontwikkelingen in een wereld die zich razendsnel ontwikkelt?-Terugblik Gastvrij Overijssel 2016-2019 met gedeputeerde Eddy van Hijum-Lijsttrekkersdebat Provinciale Staten 2020-2024: Het perspectief van de vrijetijdseconomie in Overijssel-Meneer Reimers, ervaren hotelier en bekend van diverse TV-programma's, vertelt over zijn gouden regels op het gebied van gastvrijheid-NetwerkborrelMeld u direct aan voor het Toerisme- en Vrijetijdscongres Overijssel 2019. Er zijn geen kosten aan verbonden. Voor meer informatie en toelichting op het programma, bekijk de website van Gastvrij Overijssel.
Lees verder

Hanzesteden op consumentenbeurzen

Het hanzeverhaal wordt verteld op beurzen in Duitsland, Vlaanderen en NederlandDe eerste maanden van het jaar staan in het teken van beurzen. Honderdduizenden vakantiezoekers bezoeken een beurs ter oriëntatie en inspiratie. Ook de Hanzesteden zijn zichtbaar op vakantiebeurzen in Berlijn, Brussel, Antwerpen, Gent, Essen en Utrecht. We doen dit in samenwerking met o.a. NBTC Holland Marketing, VisitOost, Gelderse Streken, Achterhoek Toerisme en Visit Veluwe. Gaat u zelf ook naar een beurs en heeft u materiaal nodig (banners, gidsen, vlaggen)? Stuur ons dan een mail!
Lees verder

Let's cruise!

COLUMN: Nautisch Kampen #3

Let's cruise!

‘Moet dan nu in het Engels, zo’n titel’, denkt u misschien? In dit geval is dat nog niet eens zo gek. Veel van onze cruisegasten komen namelijk uit het buitenland. Gelukkig kunnen we in Kampen een aardig woordje over de grens en redden onze stadsgidsen, winkel- en horecapersoneel en alle mensen die verder met toeristen te maken hebben, zich prima in het Engels en Duits.In vorige jaren mochten we in Kampen al een behoorlijk aantal cruiseschepen welkom heten. Dit jaar wordt dat aantal nog eens met 20% verhoogd. Wat opvalt is dat ze in een aantal gevallen ook langer blijven. Dat betekent meer mogelijkheden om de gasten Kampen te laten zien in al haar facetten.De vrijwilligers van de Tourist Info hebben zich het afgelopen jaar hard gemaakt om zoveel mogelijk rederijen te informeren over onze hartelijke Hanzestad. Ook tijdens de prestigieuze Travel Trade Show in Zwolle, waar zo’n 150 touroperators uit de hele wereld aanwezig waren, hebben we vele speeddates gevoerd waarin we Kampen voor het voetlicht hebben gebracht. Het blijkt namelijk dat buitenlandse toeristen graag per schip vanuit Amsterdam een kijkje nemen in het achterland. En dan is een mooi tochtje over de randmeren, met als eindbestemming Kampen, best aantrekkelijk.Natuurlijk betekent al deze extra aandacht van rederijen ook dat we gaan kijken naar het voorzieningenniveau aan de kade. Hoe kunnen we op een duurzame wijze, en met respect voor de omgeving, zorgen dat de schepen gebruik kunnen maken van de benodigde voorzieningen? Het is de ambitie van Kampen om zich verder te blijven ontwikkelen als toeristisch attractieve gemeente. Vanuit verschillende invalshoeken wordt hieraan gewerkt met oog voor belangen van inwoners en bezoekers.De basis ingrediënten, om te groeien als aantrekkelijke gemeente om te bezoeken, zijn volop aanwezig. Een scala aan monumentale panden, de indrukwekkende poorten, de Hanze, de Koggeschepen, de gezellige binnenstad, de vele evenementen, de ligging aan de IJssel, de IJsseldelta en niet te vergeten de hartelijke inwoners. Het maakt allemaal dat Kampen aantrekkelijk is voor inwoners én bezoekers.Het zou ons niets verbazen als in de komende jaren nog meer mensen zouden zeggen: ‘Let’s cruise to Kampen!’(De column Nautisch Kampen is een initiatief van Kampen Marketing en de Gemeente Kampen.)Foto: Freddy Schinkel
Lees verder

4 maart verkiezingskoorts bij koffiemomentje

Deze speciale editie van het Kampen Marketing Koffiemomentje staat in het teken van de Provinciale Verkiezingen: wat kan Overijssel voor Kampen betekenen en wat is de inzet van de politieke partijen voor de verkiezingen op 20 maart?Kortom: weer voldoende reuring bij het volgende Koffiemomentje!Meld je nu aan via verkiezingskoorts.eventbrite.nlWant iedere maand organiseert Kampen Marketing het Koffie Momentje. Het is een vrijblijvende bijeenkomst waarbij we elkaar op de hoogte brengen van wat er speelt. De Eenhoorn biedt de locatie en de koffie aan. Je bent van harte welkom op (in principe) de eerste maandag van de maand, 9 uur aan de Oudestraat 103.Je krijgt maximaal 3 minuten ‘zendtijd’, die kun je bij Roeland Tameling reserveren. Wil je eerst meer weten? Hij is ook buiten kantooruren bereikbaar via 06-17453490.Foto: Tennekes
Lees verder

Ten minste houdbaar tot..

Erfgoedcongres 2019

Ten minste houdbaar tot..

Hoe lang kan het erfgoed dat onze provincie rijk is eigenlijk nog mee? Wat is de houdbaarheidsdatum van een monument, een traditie of streektaal? Natuurlijk willen we al deze rijkdom zo lang mogelijk bewaren, maar hoe draag je het gevoel voor erfgoed over op volgende generaties en zorg je ervoor dat zij het verhaal van Overijssel doorgeven? Op 28 februari a.s. komen deze vragen aan bod tijdens het Erfgoedcongres 2019 in de Stadsgehoorzaal in Kampen.Tijdens het Erfgoedcongres 2019, dat als onderwerp 'Tenminste houdbaar tot..?' draagt, brengt provincie Overijssel het brede erfgoedveld bij elkaar om te praten over het duurzaam behoud van ons erfgoed. Wilt u ook meedenken over dit onderwerp, goede ideeën opdoen voor uw eigen organisatie of anderen inspireren? Kom dan op 28 febuari naar de stadsgehoorzaal.  Het progamma ziet er als volgt uit: 09.30 – 10.00 uur: Ontvangst en Registratie10.00 – 11.45 uur: Plenair programma ochtend11.45 – 12.45 uur: Workshopronde12.45 – 13.45 uur: Lunch13.45 – 15.15 uur: Excursies15.15 – 16.15 uur: Plenair programma middag16.15 – 17.30 uur: Informele afsluitingMeer informatie over de workshop en de excursies vindt u hier. (U kunt in het aanmeldformulier ook een eerste en tweede voorkeur aangeven van de workshop en de excursie die u graag wilt volgen)Vragen?Mail naar erfgoed@overijssel.nl!
Lees verder

Koester de Kogge

COLUMN: Nautisch Kampen #2

Koester de Kogge

Kampen is trots op haar Koggeschip. Of liever gezegd, haar Koggeschepen. De Kamper Kogge is in deze tijd bepaald geen alledaagse verschijning. Dit schip met één mast en één zeil doet denken aan de tijd dat Vikingen ons land beheersten. Het is het oudste, nagebouwde, varende schip van Nederland. Een exacte reconstructie van een authentieke kogge uit 1340, gevonden na de drooglegging van de Flevopolders. Sindsdien bevaart de Zwarte Dame de wateren in binnen- en buitenland. Het schip is een welkome gast op tal van evenementen, maakt talloze dagtochten met groepen en vele korte en langere reizen. Overal waar het schip verschijnt, steelt het de show. De Kamper Kogge is met recht een varend visitekaartje voor haar thuishaven, de Hanzestad Kampen.*Sinds 2016 hebben we er nog een Kogge bij. Onder grote belangstelling werd het schip gelicht uit de IJssel, waardoor het al snel de naam IJsselkogge kreeg. Het middeleeuwse vaartuig zat tot 4 meter onder het zand in de bodem van de rivier. Alleen aan stuurboord stak het schip boven de bodem uit, waardoor het wrak in 2009 met sonar kon worden ontdekt. Omdat het schip altijd in zoet water heeft gelegen bevindt het zich in een zeer goede staat. Bovendien is de IJsselkogge als één geheel in de bodem bewaard gebleven en daardoor veel completer dan ooit ergens is aangetroffen.Redenen genoeg om dit icoon van ons nautische verleden te koesteren. De komende jaren wordt het schip geconserveerd in Lelystad. Intussen zijn we met man en macht bezig om te zorgen voor een warm welkom terug in Kampen. Wat zou het gaaf zijn als we jong en oud kunnen laten genieten van de avontuurlijke verhalen die dit schip met zich meedraagt. Met moderne technieken zoals augmented reality laten we straks oude tijden herleven.Ahoi!*(Voor de tekst van deze column is gebruik gemaakt van www.kamperkogge.nl en wikipedia)De column Nautisch Kampen is een initiatief van Kampen Marketing en de Gemeente Kampen.Foto: Fotografie Tennekes
Lees verder

Lancering stadsgids app nieuwe stijl

Gemeente Kampen draagt app over aan Kampen Marketing

Lancering stadsgids app nieuwe stijl

Op maandag 4 februari presenteert wethouder Geert Meijering de vernieuwde Kampen Stadsgids app. Hij biedt nu een nog soepeler navigatie, daagt je uit met een puzzelspel en een nieuwe nautische wandeling en hij zal je nog fijner langs de mooiste plekjes van Kampen leiden. Ook is er een interactieve evenementen agenda met de leukste activiteiten toegevoegd. De app wordt tijdens het Kampen Marketing Koffiemomentje officieel overgedragen door de Gemeente Kampen aan de stichting Kampen Marketing.WandelenAan de wandelroutes in de app is een bijzondere toegevoegd: de nautische route door Kampen. Met verhalen over historische maritieme plekken in de stad. Niet alleen langs de IJssel, maar ook op verrassende locaties die toch verslag over Kampen en het water doen. De app is daarnaast gebruikersvriendelijker gemaakt en bevat een kalender van allerlei evenementen en culturele activiteiten in de gemeente Kampen. Inclusief een herinneringsfunctie voor je eigen agenda. Daarmee is de app zowel voor inwoners als bezoekers van Kampen een handig hulpmiddel.EvenementenIn 2016 is de gemeente Kampen in samenwerking met Kampen Marketing gestart met de ontwikkeling van een app waarmee het verhaal van Kampen voor een brede doelgroep toegankelijk kon worden gemaakt. De app is ontwikkeld in het kader van de internationale Hanzedagen, en er is een provinciale subsidie voor deze app ontvangen. Deze app heeft de naam Kampen Stadsgids gekregen en is een combinatie van een evenementenkalender en een aantal speurtochten rond verschillende thema’s. De app is gratis en meertalig (NL, Engels, Duits). Iedereen kan online evenementen voor de agenda aanmelden via www.evenementenplatformkampen.nl. Dan worden ze gratis gepromoot door Kampen Marketing, onder meer met de Stadsgids app. Deze app staat voor iedereen als download klaar in de App store en in Google Play.Eigendom overdragenVanaf aanvang was duidelijk dat de Gemeente niet het beheer van de content van deze app voor de lange termijn op zich zou nemen. Feitelijk is Kampen Marketing al lang de partij die deze app beheert, onderhoudt en vermarkt. Daarom is ze graag bereid om de app inclusief content over te nemen en deze content verder te ontwikkelen. Het feestelijke moment van overdracht is tijdens het maandelijkse Kampen Marketing Koffiemomentje, 4 februari tussen 9 en 10 uur ’s ochtends in de Eenhoorn, Oudestraat 103 te Kampen. U bent van harte welkom, aanmelden kan via https://appoverdragen.eventbrite.nl.
Lees verder

Winterligging

COLUMN: Nautisch Kampen #1

Winterligging

Kampen heeft gekozen voor het versterken van haar ‘nautisch profiel’. Wat dat precies betekent voor de gemeente en haar inwoners en bezoekers, daarover gaat deze wekelijkse column Nautisch Kampen*. Iedere week wordt een ander aspect belicht. Vorig jaar hebben de schippers van de bruine vloot aan de bel getrokken bij de gemeente. In relatie tot andere gemeenten was Kampen niet altijd even gastvrij als het gaat om de faciliteiten voor de prachtige historische schepen die aan de IJsselkade hun thuishaven hebben gevonden. Reden om de regelgeving op vele fronten onder de loep te nemen en te kijken waar verbeteringen mogelijk zijn. Hoewel de gemeente niet alle wensen kon inwilligen is er toch een aantal mooie resultaten geboekt. Misschien is het je opgevallen hoeveel oude schepen deze winter verlicht aan de kade liggen. Natuurlijk waren ook vorige jaren bij menig schip de lichtjes ontstoken, maar dit jaar was hier nog een extra motivatie voor. De winterligging is namelijk voor de schepen die Kampen als thuishaven hebben, vanaf dit jaar helemaal gratis! Bij deze maatregel snijdt het mes aan twee kanten. De schippers worden ontzien, als het gaat om de hoogte van de vaste lasten. En het stadsfront aan de IJssel wordt opgesierd door een groot aantal prachtige historische schepen, ook in de winter.   Kampen profileert zichzelf al jaren als Hartelijke Hanzestad aan het water. Dit heeft in de afgelopen periode flink wat extra bezoekers opgeleverd uit binnen- en buitenland. We hopen dat deze bezoekers vooral ook een keertje via IJsselmuiden en de oude stadsbrug met ‘the golden wheels’ onze stad zullen binnenrijden. Het liefst in het donker, want het zicht op de statige herenhuizen, de verlichte stadsbrug en de historische schepen aan de IJssel waarin de lichtbundels weerkaatsen, dat vergeet je nooit meer. Dat weten onze inwoners al veel langer, en daar laten we graag de bezoekers van meegenieten.   *De column Nautisch Kampen is een initiatief van Kampen Marketing en de Gemeente Kampen.
Lees verder

EPK workshop: LOBBY VOOR JE EVENT

SAVE THE DATE

EPK workshop: LOBBY VOOR JE EVENT

In de politiek worden besluiten genomen die publieksevenementen raken. Positief (subsidie!) en negatief (administratieve lasten!). Niet alleen in de Gemeenteraad van Kampen, maar ook bij de Provincie Overijssel en andere overheden. Kun je die besluitvorming beïnvloeden en zoja, hoe dan?Het antwoord op die vraag krijg je woensdag 13 februari onder meer van Marieke Spijkerman, voorzitter van het Evenementen Platform Kampen. Tevens raadslid, ex-wethouder en zelfstandig beleidsadviseur.Samen gaan we kijken naar de kansen om meer subsidies binnen te halen en de belangen van evenementenorganisatoren goed te behartigen. Het wordt Leerzaam Leuk Levendig Alle organisatoren van publieksevenementen die bij het EPK bekend zijn, krijgen binnenkort een uitnodiging via e-mail. Deelname is gratis, aanmelden kan vanaf nu online via https://lobbyen.eventbrite.nl
Lees verder

Resultatenoverzicht Kampen Marketing

Terug- en vooruitblik 2018-2019

Resultatenoverzicht Kampen Marketing

Op 8 januari 2019 heeft het bestuur van Kampen Marketing het resultatenoverzicht van afgelopen jaar (2018) vastgesteld. Het overzicht is ook beschikbaar als download. Enkele willekeurige hoogtepunten uit de verschillende activiteiten die met partners zijn uitgevoerd: - De actie om nieuwe inwoners op sleeptouw te nemen- De lancering van www.bedrijveninkampen.nl- De inzet van goodie bags voor toeristen én voor andere doelgroepen- Het oppakken van de adviezen om meer rendement te halen uit evenementen- De ontvangst van TV-spelshow The Amazing Race- Het lauweren van ‘de Weerman van Kampen’ Download het resultatenoverzicht van 2018 (pdf) Voor 2019 is al een actieplan gemaakt en daarin staan onder meer de volgende goede voornemens: - Een roadshow langs bedrijven om werknemers te laten wonen in de gemeente Kampen- Aanhaken bij mijlpalen van ondernemers. Van verjaardagsfeesten tot exit gesprekken- Het opzetten van een selfie route en de lancering van www.visitkampen.nl- De inzet van Google Adwords voor evenementen in Kampen- IJsselkogge marketingMeer weten of meedoen?Bel Roeland Tameling via 06-17453490 of mail r.tameling@kampenmarketing.nl. 
Lees verder

Versterken van de Hanzebeleving

Hanzesteden gaan grensoverschrijdend samenwerken

Versterken van de Hanzebeleving

Veertien Hanzesteden in de Duits-Nederlandse grensregio slaan de handen ineen en gaan grensoverschrijdend samenwerken. Vanaf januari 2019 gaan zij drie jaar lang, samen met de destinatiemarketingorganisaties Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, MarketingOost, Achterhoek Toerisme en Niederrhein Tourismus, invulling geven aan het project ‘Grensoverschrijdende samenwerking: Hanzesteden - toen en nu’. Het gezamenlijke doel is de Hanzebeleving bij zowel de bezoeker als de inwoner te versterken. Hiervoor worden onder meer nieuwe grensoverschrijdende producten ontwikkeld voor het toeristisch recreatieve bedrijfsleven, de steden en hun achterland. Trots op Hanzehistorie De Hanzesteden hebben een rijke middeleeuwse historie. Die historie is voor (internationale) bezoekers en inwoners een belangrijke reden voor een bezoek aan het centrum van deze historische steden. Maar de Hanzesteden hebben ook een grote aantrekkingskracht op hun directe achterland. Het Nederlands-Duits project moet ervoor gaan zorgen dat dit verhaal over de ‘roots’ van de Hanzesteden beter beleefbaar wordt. Het project biedt daarbij kansen voor innovatie aan ondernemers (accommodaties, horeca en andere toeristische bedrijven) om nieuwe Hanzeproducten te ontwikkelen. Nieuwe handel Om de combinatie van een bezoek aan een Hanzestad met het natuurrijke achterland te versterken, wordt een internationale Hanzefietsroute ontwikkeld. Deze verbindt de Hanzesteden in Nederland met die aan de Rijn in Duitsland. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het bestaande fietsknooppuntensysteem aan beide zijden van de grens. Aan de fietsroute worden verhalen met Augmented Reality toegevoegd. Met de mobiele telefoon kan men dan virtueel terug in de tijd reizen. De beleving van het gezamenlijke Hanze erfgoed rondom de route staat daarbij centraal.Naast traditionele print- en online producten (kaarten, brochures, apps etc.) wordt ingezet op de ontwikkeling ‘storytelling’, zodat door middel van persoonlijke en authentieke verhalen de historie van de Hanzesteden tot leven komt. “Een prachtige kans om onze rijke Hanzehandelshistorie te verbinden met vernieuwende handel anno nu. Door een forse inzet op productontwikkeling, wordt de Hanzegeschiedenis beleefbaar gemaakt.”, zegt Hanneline Oosting-Adriaansens, Adjunct Directeur van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, leadpartner van het nieuwe project.Interreg programma Deutschland-NederlandHet project ‘Grensoverschrijdende samenwerking: Hanzesteden - toen en nu’ wordt in het kader van het INTERREG-programma Deutschland-Nederland uitgevoerd en financieel ondersteund door de Europese Unie, het Nederlands ministerie van Economische Zaken en Klimaat, het MWIDE NRW, de Niedersächsische Staatskanzlei en de Provincies Gelderland en Overijssel. Draagvlak voor het project is een netwerk bestaande uit regionale (toeristische) organisaties, de lokale VVV-kantoren, de gemeenten en een cluster van (toeristische) bedrijven langs de route. Daarnaast participeren NBTC Holland Marketing, Erfgoed Gelderland en Radboud Universiteit in het project.
Lees verder