Op internet barst de discussie los over de ‘Kamper Tourist Giftcard’ die vorige week werd geintroduceerd door Tourist Info Kampen en Julius Media. “Wat is nu het verschil tussen een gewone envelop en deze kaart?” en “Dit is toch gewoon een envelop van 50 cent?”, roepen de critici op facebook en twitter. Bedenker Julius Hartman geeft ze volmondig gelijk: “Dat is natuurlijk ook zo. Maar 50 cent is heel weinig voor het plezier dat je mensen geeft als ze ontdekken dat ze een cadeaubon krijgen die nooit verloopt, die je uit kunt geven waar je maar wilt, en aan wat je maar wilt. En dat het dan toch een cadeaubon is, daar moeten mensen met gevoel voor humor toch echt even om lachen.” “Waarom staat er ‘reading’ of ‘shopping’ op een bon waar gewoon geld in zit?” is ook veelgehoorde kritiek door de reageerders op internet. Hartman: “Dat is juist het mooi. Net als met een cadeaubon laat je wel even weten dat je nagedacht hebt over een persoonlijk cadeautje voor de ontvanger, maar geef je diegene toch ruimte om het geld uit te geven aan iets dat hij of zij echt nodig heeft”.

Er zijn ook veel voorstanders van de bon, en bedrijven die de humor er duidelijk wel van inzien. “Hebben hebben hebben?” en “Deze wil ik wel graag als kadootje”, lezen we op facebook. Citymarketeer Roeland Tameling is blij met de grappige bon uit Kampen “Het is een leuke manier om mensen een keer naar Kampen te lokken maar het verplicht ze nergens toe, en de Multivlaai in Kampen plaatste al: “Ook bij ons in te wisselen!”

De bon is online te bestellen via touristgiftcard.nl of te koop bij Kampen Tourist Info en kost 50 cent plus het bedrag dat je cadeau wilt doen. De eerste versie heet “shopping in Kampen” maar is dus uit te geven waar men maar wil. “En”, lacht Hartman, “je kunt er ook gewoon mee naar de supermarkt in Krommenie”.