Bij wijze van halfjaarrapportage is een kort overzicht van behaalde resultaten in het tweede kwartaal door Kampen Marketing en haar samenwerkingspartners gemaakt. Voor de liefhebber is ook een overzicht van het eerste kwartaal beschikbaar. Maar het is minstens zo leuk om een voorbeeld van een tevreden klant te lezen. Toch?

Liebe Frau Slurink,
Am Samstag war ich in der schönen Hansestadt Kampen. Ich war ganz begeistert, wie schön die Stadt ist. Ich bin 16 km (!) durch die Stadt spaziert. Mir haben ganz besonders die Skyline auf Kampen, die Stadtbrücke mit ihren goldenen Rädern und die Stadttore gefallen. Das Stadttor Broederpoort fand ich am schönsten.
Ganz toll fand ich die kleinen Gassen. Kaffeepausen hatte auf der Plantage, dem Ponton und in dem Restaurant Stadsherberg.
Gegessen habe ich sehr lecker im Restaurant De Bottermarck, draußen auf der Terrasse.
In der Stadtinfo gibt es auch sehr schöne Ansichtskarten von Kampen zu kaufen.
Ganz lieben Dank noch einmal für ihre Bemühungen.
Mit freundlichem Gruß, Jürgen

Geen zin om de resultaten te downloaden maar wel interesse in een samenvatting? Dan is onderstaande overzicht relevant:

Toeristisch/vrije tijd

Groei aantal Nederlandse bezoekers aan Kampen: (NBTC NIPO)
2016: 243.000
2017: 360.000 (vanaf 2017 wordt een andere meetmethodiek gebruikt)

Groei aantal buitenlandse toeristen in Overijssel: (CBS statistiek logies en accommodaties; er is geen onderzoek beschikbaar op Kampen niveau)
Nederland: + 11%
Overijssel: + 23% (meer dan 1 miljoen)
Duitsers: + 34% (600.000 overnachtingen, verdubbeling in 3 jaar tijd)
Belgen: +6% (190.000 overnachtingen)

Zakelijk toerisme

Groei zakelijke overnachtingen in Overijssel (geen onderzoek beschikbaar voor Kampen)
Overijssel: + 11,3 %, (690.000 zakelijke overnachtingen)

Congressen

Marketing Oost is host van de Global Travel Trade Show in Zwolle (congres voor 100 internationale Touroperators). Wij profileren ons hier samen met de andere Hanzesteden en in Port of Zwolle verband. In verband hiermee wordt er een trip georganiseerd voor een aantal touroperators, die naar Kampen komen.

City- en regiomarketing

  • De afgelopen maanden hebben we weer een aantal vloggers naar Kampen gehaald om Kampen onder de aandacht te brengen. Dit heeft geleid tot publicaties door o.a. Cynthia(.nl) en Travel Rumors.
  • Kampen is samen met enkele andere Hanzesteden opgenomen in de brochure 2019 van de grote Duitse touroperator Behringer.
  • In samenwerking met Hanzestedenmarketing is campagne gevoerd in 3 grote Duitse dagbladen, en online. De Duitse website voor de Hanzesteden is verder geoptimaliseerd en uitgebreid.
  • We hebben de actie ’52.000 vrijwilligers gevraagd voor Kampen’ uitgezet.
  • We hebben de website stad.kampen.nl verder geoptimaliseerd
  • We hebben de Event Academy georganiseerd voor organisatoren van evenementen in Kampen. Een training van 6 cursusavonden die door ca. 60 organisatoren is bezocht.
  • We hebben het Toeristisch Platform Kampen eens per kwartaal georganiseerd en hier een groot aantal ideeën opgehaald voor de stad (rondom steeds een ander thema).
  • Kampen Marketing heeft een contract afgesloten met de OVK?STOCK om o.a. de Kamper Ui(t)dagen en Sinterklaas te organiseren.
  • De Facebookpagina van Kampen Marketing heeft momenteel ruim 7300 volgers.
  • We onderzoeken de markt voor Riviercruiseschepen en Busvakanties. Hierover later meer.
  • We hebben de subsidieregeling voor gratis winterligging voor de bruine vloot opgesteld om ons te verzekeren van een mooi verlicht stadsfront het hele jaar door.
  • De organisatie van de Internationale Hanzedagen en andere grote evenementen in Kampen zijn geëvalueerd door Bureau Noordzij. Het rapport komt binnenkort beschikbaar.
  • In samenwerking met Hanzestedenmarketing werken we aan een Europese Interreg subsidie aanvraag, waarbij ingezet wordt op verdere training van onze ambassadeurs, augmented reality en andere moderniseringen.

Wonen en werken

We zijn gestart met de uitvoering van de plannen (2018,19,20) uit de perspectiefnota in het kader van de werving van inwoners en bedrijven over de as van Citymarketing.
  • Denktank marketing bedrijven geformeerd
  • Actie ‘sleeptouw’ waarbij burgers nieuwe inwoners ‘op sleeptouw’ nemen
  • Onderzoek naar mogelijkheid om Poort 20 special te maken voor nieuwe inwoners
  • Nieuwe website www.bedrijveninkampen.nl gelanceerd
  • Samen met koepelvereniging De Hanze ondernemersraad opgericht die in de raadzaal meerdere keren per jaar een actieve werksessie houdt met ambtenaren, politiek en ondernemers over economische thema’s.