Beste mensen,

Iedereen die als gastvrouw of gastheer, medewerker van de Tourist Info of op andere wijze Duitse gasten in Kampen te woord staat is van harte welkom om mee te doen aan twee workshops die Kampen Marketing organiseert.

De tweedelige workshop ‘Hartelijk in het Duits’ omvat twee avonden van ca. 1,5 uur. Ze worden verzorgd door Karin Lubs. Tijdens de eerste sessie worden cultuurverschillen belicht en de daaruit vooruitkomende speerpunten in de dienstverlening aan Duitse gasten. De Duitse taal is, naast goede service, één van deze belangrijke speerpunten. In de eerste sessie worden basisuitdrukkingen en –zinnen besproken en geoefend.

Inhoud sessie 1
  • belangrijke cultuurverschillen bij het ontvangen van Duitse gasten
  • speerpunten voor service aan Duitse gasten
  • speerpunt taal
  • klassieke blunders
  • begroeting en afscheid
  • kleine beleefdheidsuitdrukkingen
  • klantvriendelijk nee zeggen
  • getallen, data, tijden, weekdagen e.d.
  • als je het even niet begrijpt

Inhoud sessie 2
  • korte herhaling taalelementen van sessie 1
  • de weg beschrijven
  • tips geven voor bezienswaardigheden, uitjes e.d.
  • de VVV-producten aan de man brengen
  • een betaling afhandelen
  • aan de telefoon
  • NAW-gegevens opvragen
  • spellen in het Duits


De sessies vinden plaats op woensdagavond 31 oktober en woensdagavond 14 november 2018 vanaf 19.30 uur (19.00 uur zaal open) in het stadhuis van Kampen.

Ze worden mede mogelijk gemaakt door de Provincie Overijssel als onderdeel van ons programma om het nautische culturele profiel van Kampen te versterken.

Deelname is gratis, maar niet vrijblijvend. Als je je via https://www.eventbrite.nl/e/tickets-hartelijk-in-het-duits-51195604431  aanmeldt voor de sessie op 31 oktober vertrouwen we erop dat je ook 14 november van de partij bent.

warme Hanze Begrüßung und vergessen Sie nicht, sich anzumelden,

Roeland Tameling & Jan Troost

Kampen Marketing